Acties en wedstrijden

Categorie: 

Tags: 

Omschrijving: 

Om in actie te schieten heeft het publiek "triggers" nodig. Acties en wedstrijden kunnen zorgen voor de nodige prikkels.

  1. Bij acties en wedstrijden geldt meer dan ooit het adagio 'op maat'. Zo kun je communicatiemiddelen en promotionele evenementen maken die een breed publiek moeten aanspreken, maar daarbinnen toch ruimte voorzien voor een specifieke prikkeling op maat van bepaalde doelgroepen. Hoe beter ze gericht zijn op de doelgroep, hoe meer kans dat je actie effect sorteert. Op voorwaarde natuurlijk dat je gekozen doelgroep daadwerkelijk tot het bereikte publiek behoort van je website of evenement.
     
  2. Gedruktedigitale en audiovisuele communicatie kun je aantrekkelijker maken door allerhande wedstrijden te organiseren, in samenwerking met de verschillende cultuur- en vrijetijdsorganisaties in je gemeente of regio. Voor hen is het een extra visibiliteit, terwijl het jouw communicatie aantrekkelijker maakt. Ook in samenwerking met pers en media is dat een veel gebruikte techniek.
     
  3. Acties en wedstrijden zorgen voor een interactieve component in je magazine of website, waardoor de band met het (lezers)publiek sterker wordt. Zorg voor een vaste frequentie, zodat je publiek weet hoe vaak het moet terugkomen om te zien of er iets nieuws te winnen valt. Als je beschikt over verschillende kanalen, zoals een magazine, website en/of e-zine, dan kun je dezelfde wedstrijd in al deze kanalen hergebruiken. Zorg er wel voor dat je kunt achterhalen via welke weg ze reageren op de wedstrijd om te weten welk kanaal het meest succesvol was.
     
  4. Het weggeven van vrijkaarten is een klassieker. Maar hoe leuker je dat bekende gegeven inkleedt, hoe meer effect het zal hebben. Laat je (lezers)publiek zélf creatief zijn om vrijkaarten te winnen. Gebruik hun slogans, gedichten of foto's. Een eer voor hen én minder werk voor jou! Als je ook nog eens de beste inzendingen publiceert, is herhaalbezoek bijna gegarandeerd. Dat is overigens ook nog eens goed om de betrokkenheid van je publiek te verhogen.
     
  5. Met je acties kun je inspelen op "commerciële" ijkpunten in het jaar. De commerciële overdaad van Halloween, Valentijn of de eindejaarsperiode is misschien een schrikbeeld, maar je kunt hier ook creatief mee omgaan. Waarom niet alle mama's in de gemeente een cultuurbon schenken voor Moederdag? Een speciaal dossier met kinderaanbod in de Sinterklaasperiode, inspelend op Vlieg? Of een leuke agenda met culturele alternatieven tijdens de wedstrijden van het WK voetbal?
     
  6. Doelgroepgerichte acties kun je ook ontwikkelen in het kader van een promotioneel evenement. Wil je meer jongeren aantrekken? Hou daar dan rekening mee in de programmering en organiseer fijne acties op hun maat in de marge van het event. Een meezingwedstrijd met een populaire rockband bijvoorbeeld, zoals ze in Leuven deden met Kulturama. Of organiseer een parcours voor kinderen doorheen het cultureel stadsfestival. Zorg voor groepsarrangementen. Ga de senioren met een busje afhalen bij hun voordeur - en vergeet ze niet terug te brengen.
     
  7. Niet al het publiek participeert aan cultuur omwille van zuiver inhoudelijk-artistieke redenen. Voor velen is het een leuk avondje uit met vrienden. Speel in op die sociale dimensie bij het ontwikkelen van je acties en wedstrijden. Koppel voor een wedstrijd gratis tickets aan een aperitief in de foyer of een nabijgelegen café. Geef vrijkaarten voor minimaal 2 personen. Voorzie acties waarbij de derde of vierde persoon korting krijgt. En zo verder.
     
  8. Kortingen, lidkaarten en cultuurpassen zijn een erg geliefd middel in de cultuursector. Er zijn er zowel voor speciale doelgroepen, op gemeenteniveau of nationaal. De laatste jaren is er echter sprake van een ware wildgroei, waarin gebruikers door het bos de bomen niet meer zien. Bovendien worden dergelijke systemen vaak ondoordacht opgezet, waardoor ze hun doel voorbij schieten.
     
  9. Hoewel prikkelende acties broodnodig zijn, mag je niet verwachten dat je bezoekcijfers iedere keer pijlsnel de hoogte zullen inschieten. Het succes van een actie of campagne heeft vaak te maken met haar originaliteit en soms sla je de bal wel eens mis. Campagnes krijgen te maken met heel wat trial en error. Vandaar het belang van impactmeting, zodat je weet wat effectief is en wat niet en je je aanpak kunt bijsturen. Zorg er dan ook voor dat je kunt meten in hoeverre je publiek daadwerkelijk reageert op je aanbod, door ze bvb. iets te laten terugsturen.
     
  10. Door geïnteresseerden iets te laten terugsturen, verzamel je ineens contactgegevens. Als je hun interesses kent en ze je toelating geven, kun je hen persoonlijk benaderen met een aanbod dat aangepast is aan hun profiel. Meer hierover bij het luik direct marketing.