E-zines

Categorie: 

Tags: 

Omschrijving: 

Digitale culturele of vrijetijdsnieuwsbrieven of e-zines kennen een steile opmars. Het zijn dan ook erg goedkope én doeltreffende instrumenten om de aandacht van je (bestaande) publiek te vestigen op je activiteiten.

  1. Een e-nieuwsbrief of e-zine is een van de belangrijkste tools om publiek aan je te binden en mensen naar je website te trekken. Zorg er dan ook voor dat je e-zine vol staat met links naar items op je website, om zo het publiek aan te sporen om te grasduinen. Denk in dat kader ook na over de frequentie. Internet is een zeer snel medium en wordt geacht steeds up-to-date informatie te geven. Een wekelijkse of tweewekelijkse e-mailing lijkt dan logischer dan een maandelijkse. Anderzijds moet je ook wel voldoende variabel aanbod hebben.
    Ook de website waar je naar verwijst moet steeds nieuwe content bevatten.
     
  2. Een nieuwsbriefmodule hoeft niet veel te kosten en maakt een professionele vormgeving mogelijk. Sommige systemen laten zelfs toe om het aanbod in de nieuwsbrief te personaliseren op basis van de voorkeuren die vooraf aangegeven worden. Desondanks blijkt uit onderzoek dat gebruikers meestal alle opties aanvinken.
     
  3. De gegevens die ingevoerd zijn in de UiTdatabank kunnen als infobron dienen voor de aanmaak van e-zines. Daarvoor kun je gebruik maken van datarapporten, die tegelijk ook kunnen dienen als basis voor je papieren kalenders en agenda's.
     
  4. Niets is zo ergerlijk als overspoeld te worden door ongevraagde e-mails. Internetgebruikers zien dit steeds meer als een inbreuk op hun privacy en de mailings worden ongelezen weggegooid. Voorzie een opt-in / opt-out systeem waarbij gebruikers makkelijk zelf kunnen in- of uitschrijven en hun gegevens aanpassen. Zo heb je misschien wel een kleiner maar wel een kwalitatief e-mailbestand van mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.
    Eenmalig kun je wel een kennismakingsmailing doen naar mensen die al interesse tonen in cultuur. Bijvoorbeeld naar de e-mailbestanden van alle cultuurorganisaties uit de gemeente of regio of via listbrokers zoals JustForYou.

    Voorzie ook een knop waarmee je abonnees eenvoudig vrienden en kennissen op de hoogte kunnen brengen van het bestaan van jouw e-zine. Mond-aan-mondreclame is immers nog steeds een van de belangrijkste manieren om zich te informeren.
     
  5. Denk na over de doelgroep(en) van je e-zine. De keuze van je items, de indeling en zo verder zullen anders moeten zijn als je op cultuurpassanten of cultuurfanaten mikt. Je kunt in een algemeen e-zine ook aandacht besteden aan bv. kinderen door steeds een item met kinderaanbod op te nemen. Je kunt ook verschillende e-zines maken: een 'algemene' versie en eentje voor bv. jongeren, die een grote interesse hebben in digitale toepassingen.
     
  6. Probeer niet om het volledige aanbod van de gemeente of regio in het e-zine te stoppen. Voorzie een overzichtelijk aantal items en voorzie links naar meer vergelijkbaar aanbod op de website. 5 tot 10 items is een goed richtcijfer. In plaats van de klassieke thematische indeling in muziek, expo en zo verder kun je ook andere indelingen overwegen. Waarom niet focussen op: topper van de week, onbekende parel van de week, kinderactiviteit van de week…?
     
  7. Maak een combinatie van informeren en prikkelen. Sommige items kunnen beschrijvend zijn, maar voorzie ook één of meer onderwerpen met gratis tickets, korting of een wedstrijd om mensen aan te zetten tot actie. Voorzie complementaire actiecomponenten in al je beschikbare kanalen (magazine, e-zine, website, balie…).
     
  8. Zorg ervoor dat je e-zine net als je andere initiatieven een herkenbare vormgeving en een sterk logo heeft die consequent toegepast worden. Denk er ook aan om in je e-zine opvallend te verwijzen naar je andere kanalen en vice versa: website, magazine, fysiek en telefonisch onthaal… Maak duidelijk hoe en waar er tickets gekocht kunnen worden.
     
  9. Op vlak van taalgebruik zijn de regels anders dan voor drukwerk. Een tekst lezen op een scherm is iets helemaal anders dan op papier. Internetgebruikers scannen de pagina's op zoek naar de juiste informatie, in plaats van teksten helemaal door te lezen. Complexe zinnen, lange alinea's en passieve zinsconstructies remmen de leesbaarheid.
     
  10. Volg het aantal abonnees goed op. Door monitoring kun je zien welke acties en initiatieven succes boeken en welke minder geslaagd zijn. Verzamel de contactgegevens van je lezers en zet ze in voor CRM (Customer Relations Management) en direct marketingtoepassingen.