Tips, acties, wedstrijden en kortingen

Categorie: 

Tags: 

Omschrijving: 

Om in actie te schieten heeft het publiek "triggers" nodig. Een kalender met een opsomming van data, namen en locaties volstaat daar overduidelijk niet voor. Met allerhande tips, acties, wedstrijden en kortingen kun je wel zorgen voor de nodige prikkels.

 

  1. Wil je een breed publiek bereiken? Mik dan met je redactionele teksten op een publiek dat slechts af en toe participeert aan cultuur. Maak je taalgebruik met andere woorden niet te moeilijk en zorg voor wervende en beeldende beschrijvingen. Echte cultuurfanaten zullen je dit niet kwalijk nemen. Als je echter schrijft met de kenners voor ogen, dan zal het minder doorgewinterde publiek zich niet aangesproken voelen.
     
  2. Denk aan leuke manieren om activiteiten in de kijker te plaatsen in je magazinewebsite of e-zine. Je kunt ook verschillende invalshoeken met elkaar combineren. Zo kun je alvast één activiteit per thema uitlichten (expo, muziek...), maar er zijn ook creatievere invullingen. De keuze van een BV of een lezerspanel, de onbekende parel van de maand, de publiekstopper van de week, de leukste kinderactiviteiten, de gratis-tip van de week. Hou steeds je doelgroep(en) voor ogen, zowel bij de keuze van de activiteiten als bij de beschrijving ervan en de eventuele acties die je eraan koppelt.
     
  3. Hoe meer aanbod je samen brengt in een kalender, hoe meer nood het publiek heeft aan tips om in die veelheid aan informatie de lekkere brokjes te vinden. Redactionele omkadering van je kalender is dan ook een must om je publiek te prikkelen. Met alleen een kalender bereik je immers enkel die mensen die al willen participeren en de kalender gebruiken als opzoekingsinstrument.
     
  4. Met je tips kun je ook inspelen op "commerciële" ijkpunten in het jaar. De commerciële overdaad van Halloween, Valentijn of de eindejaarsperiode is misschien een schrikbeeld, maar je kunt hier ook creatief mee omgaan. Schenk alle mama's in de gemeente een cultuurbon voor Moederdag. Of maak een speciaal dossier met een bundeling van het kinderaanbod in de Sinterklaasperiode. Speel daarbij in op Vlieg, het icoontje voor kindercultuuraanbod. Of maak een leuke agenda met culturele alternatieven tijdens de wedstrijden van het WK voetbal.
     
  5. Bij tips, acties en wedstrijden geldt meer dan ooit het adagio "op maat". Zo kun je communicatiekanalen of promotionele evenementen maken die een breed publiek moeten aanspreken, maar daarbinnen toch ruimte voorzien voor een specifieke prikkeling op maat van bepaalde doelgroepen. Hoe beter ze gericht zijn op de doelgroep, hoe meer kans dat je actie effect sorteert. Op voorwaarde natuurlijk dat je gekozen doelgroep daadwerkelijk tot het bereikte publiek behoort van je website of evenement.
     
  6. Acties en wedstrijden zijn goede manieren om het publiek aan te zetten tot actie. Ook zij die niet winnen, zijn immers bezig met het onderwerp. Bedenk wel dat deze geïnteresseerden zullen afwachten of ze gewonnen hebben vooraleer ze zelf een betalend kaartje zullen reserveren. Voorzie dus indien mogelijk voldoende tijd tussen het bekend maken van de winnaars en de dag waarop de vrijkaarten gebruikt kunnen worden. Of doe zoals onder meer Studio Brussel: verloot tickets voor evenementen die uitverkocht zijn - zowaar nog aantrekkelijker! Dat effect speelt overigens ook bij last minute ticketing.
     
  7. Kortingen kunnen een interessant instrument zijn, maar er zijn een paar addertjes onder het gras. Er bestaan tal van kortingssystemen op Vlaams niveau waar je al rekening mee moet of kunt  houden.  Te veel verschillende kortingscategorieën kan verwarrend zijn, waardoor het effect verloren gaat. De korting moet ook substantieel genoeg zijn om effect te hebben - niemand komt zijn bed uit voor een korting van 10 eurocent. Met kortingen kun je verschillende doelstellingen beogen. Zo wil je met een vroegboekkorting aanzetten tot tijdig reserveren, terwijl een last minute korting ervoor kan zorgen dat je restcapaciteit opgebruikt wordt. Een korting voor jongeren of maatschappelijk kwetsbare groepen mikt daarentegen op de financiële drempel die participatie in de weg staat.
     
  8. Lidkaarten en cultuurpassen zijn een erg geliefd middel in de cultuursector. Er zijn er zowel voor speciale doelgroepen, op gemeentelijk of nationaal niveau. De laatste jaren is er echter sprake van een ware wildgroei, waarin gebruikers door het bos de bomen niet meer zien. Bovendien worden dergelijke systemen vaak ondoordacht opgezet, waardoor ze hun doel voorbij schieten. Meer hierover in het onderdeel kortingen, cultuurpassen, cheques (nog niet online).