Families

Categorie: 

Tags: 

Omschrijving: 

Uit onderzoek blijkt dat wie als kind in aanraking komt met cultuur, meer kans heeft om ook op latere leeftijd actief aan cultuur deel te nemen. De kans op latere participatie is groter wanneer de eerste kennismaking in gezelschap van de ouders gebeurt.


Voor een derde van de kinderen is het de school die de introductie tot cultuur verzorgt. In de meeste gevallen werkt de school echter als een versteviger van de ouderlijke invloed op cultuurparticipatie. Net omdat kinderen een aanzienlijk deel van vrijetijdsactiviteiten samen doen met hun ouders en de invloed van de ouders zo bepalend is, wordt  familie een belangrijke doelgroep in de werking van culturele organisaties.


 



  1. Behandel familie als eenheid: een uitstap met de hele familie moet ook plezant zijn voor volwassenen. Let wel op: iets samen doen met de ouders is heel leuk voor kinderen tot 9 à 10 jaar. Tieners willen het liefst een aparte activiteit waar ouders niet toegelaten zijn, tenzij een spannende activiteit op een ongewone locatie.
     

  2. Programmeer wijs. Het is best als families het hele jaar door bij jou kunnen voor een brede waaier aan activiteiten. Zo wordt je organisatie een huis waar families altijd iets te doen hebben. Zorg voor diversiteit in je programmering:  biedt  niet enkel klassieke podiumvoorstellingen maar ook workshops, actieve rondleidingen, wandelingen…  en dat voor verschillende leeftijden, zodat kinderen uit de buurt  werkelijk kunnen opgroeien bij jou.
     

  3. Kleine praktische zaken maken deel uit de totale ervaring van een uitstap. Is de locatie gemakkelijk bereikbaar met openbaar vervoer? Is er een parking in de nabijheid? Zijn er voldoende propere wc’s, waar een jonge ouder ook een luier kan verversen? Zijn er kindvriendelijke gerechtjes en drankjes in de cafetaria?  Waar kan een buggy “geparkeerd” worden?
     

  4. Families willen hun bezoek zo goed mogelijk voorbereiden.  Zorg er voor dat alle informatie  over je activiteit - zowel praktische als inhoudelijke - op één plaats te vinden is.  In een brochure, op een flyer, op de website of in al die media, het belangrijkste is dat ze in één oogopslag alle informatie krijgen. Vergeet de duur van je activiteit niet te vermelden.
     

  5. Integreer familievriendelijkheid in je beleid.  Stel een actieplan met concrete doelen, voorzie feedback- en evaluatieprocedures  voor elke activiteit. Zorg er voor dat alle personeelsleden achter familievriendelijkheid staan: ze komen het vaakst in contact met families en ontvangen als eerste de reacties  van je publiek.
     

  6. Je activiteit moet betaalbaar zijn voor de hele familie. Families zijn kostenbewust maar bereid iets meer te betalen voor een activiteit dat de hele dag duurt en voor iedere familielid interessant is.  Kies je voor familiekortingen of abonnementen, denk goed na over je definitie van familie: hoeveel volwassenen en hoeveel kinderen moet  een familie tellen om een korting of een abonnement te kunnen krijgen?
     

  7. Werk samen met collega-organisaties aan een familievriendelijk cultuuraanbod in je gemeente.  Eventuele partners kunnen zijn:
    - De gemeentelijke diensten: jeugddienst, cultuurdienst, toeristische dienst, erfgoedcel...
    - Gemeentelijke en stedelijke cultuurinstellingen zoals de bibliotheek, het cultuur- of gemeenschapscentrum, het museum.
    - Andere aanbieders van culturele evenementen en cultuureducatief aanbod.
    - Semi-professionele organisaties die werken met kunsten, zoals een amateurtheatergezelschap, een dansschool of een circusatelier.
    - Actoren die werken met of voor kinderen zoals een school, een jeugdbeweging, of een sportvereniging. Een goede voorbeeld van een geslaagde samenwerking is SuperVlieg.