Kinderen

Categorie: 

Tags: 

Zelf mee aan de slag: 

Omschrijving: 

Uit alle onderzoek blijkt dat cultuurparticipatie een verhaal is van "jong geleerd, oud gedaan". Een kennismaking met cultuur op jonge leeftijd blijkt een belangrijke stimulerende factor te zijn voor latere cultuurdeelname. Een kindercultuurbeleid is dan ook van fundamenteel belang, en dit zowel voor de vrije tijd als de schooltijd. Daarom besteedt CultuurNet Vlaanderen specifieke aandacht aan deze doelgroep, met een focus op cultuurdeelname in de gezinscontext.

Ook voor kinderen is de regionale factor erg van belang. Ze zijn namelijk afhankelijk van hun ouders om hen overal naartoe te brengen. Dit geldt zeker ook voor culturele activiteiten waar ze aan deelnemen. Daarbovenop beleven ze deze activiteiten vaak niet alleen, maar samen met hun ouders.

  1. Bij "Kinderen en cultuur" gaat niet alleen over cultuur maar ook over kinderen. Ontwikkel een gezamenlijke strategie in samenspraak met experts uit verschillende domeinen. Niet alleen de cultuurdienst en de jeugddienst, maar ook culturele organisaties die werken voor deze doelgroep. Betrek ook jongerenorganisaties, jeugdbewegingen, … met interesse in cultuur. En, waarom niet, de kinderen en ouders zelf?
     
  2. Aangezien het kinderaanbod in een gemeente of regio veelal beperkt én versnipperd is, heeft deze doelgroep een grote behoefte aan een bundeling van het kinderaanbod op lokaal of regionaal niveau. Het is dan ook een goed idee om specifieke aandacht te besteden aan het aanbod voor deze doelgroep in gemeentelijke, regionale of andere overkoepelende communicatiekanalen. Maak een specifieke brochure met kinderaanbod of voorzie een apart luikje met kinderaanbod in je cultuur- of vrijetijdsmagazine of ander periodiek drukwerk. Doe hetzelfde op je website en in je e-zine. Zo hebben ouders én kinderen in één oogopslag een overzicht van de mogelijkheden in eigen streek.
     
  3. Doe dit niet enkel voor cultuur: maak ineens een bundeling van alle vrijetijdsactiviteiten voor kinderen. De grens is soms moeilijk te trekken en het woord cultuur heeft voor kinderen weinig betekenis. Besteed desondanks wél aandacht aan extra promotie van cultuuractiviteiten voor kinderen.
     
  4. Voor de promotie van je cultuuraanbod voor kinderen, kun je net zoals andere gemeenten, regio's en organisaties, inspelen op het cultuuricoontje Vlieg.  Vlieg is volop aan het uitgroeien tot een steeds wijder bekend pictogram en campagnebeeld. Gebruik het icoontje zelf ook! Plaats het bij alle kinderactiviteiten, noem je brochure ernaar, maak een creatieve verwijzing naar Vlieg voor je kinderfestival. En speel in op de Vlieg-campagnes die ongeveer 4 maal per jaar georganiseerd worden.
     
  5. Kijk eens naar het kinderaanbod van organisaties uit de gemeente of regio. Misschien kan het aanbod wel gebundeld worden tot een kinderdag of -festival om zo de gemeente of regio een dag lang extra kindvriendelijk te maken. Breng tijdens het festival het aanbod ook in het straatbeeld. Trek naar de markt, de speeltuin en het skateterrein. Verlaag letterlijk de drempels, het is een ideale manier om kinderen nieuwsgierig te maken naar wat er achter de drempel ligt.
     
  6. Hou er rekening mee dat ouders in veel gevallen de uiteindelijke beslissingsnemers zijn, hoe groot de invloed van kinderen in het toeleiden naar een beslissing ook is. Kinderen zijn immers vaak afhankelijk van hun ouders voor vervoer en de betaling van het toegangsticket. Vergeet dus zeker de ouders niet in communicatie. Een artikel in de regionale pers, artikels en een kalender in je gemeentelijk of regionaal magazine of website… Dit zijn ideale kanalen om ouders uit de streek te bereiken.
     
  7. Iets winnen of iets krijgen vinden kinderen fantastisch. Met één goede opvallende wedstrijd of actie krijg je vaak meer kinderen over de drempel dan met continue maar weinig opvallende communicatie. Denk na hoe je samen met partnerorganisaties een interessant prijzenpakket kunt maken. Spreek bijvoorbeeld af dat het kind een weekend lang cultureel verwend zal worden samen met zijn ouders en een vriendje. Start met een VIP-bezoekje aan een museum, boek een etentje in een kindvriendelijk restaurant, dan gaat het naar een toffe voorstelling waarna je met een regionaal hotel de afspraak maakt dat ze een kamer voor 4 ter beschikking stellen. De volgende dag start met een stadswandeling, en ga zo maar door.
     
  8. Speel in op markante gebeurtenissen in het jaar of in het leven van een kind. Grijp Werelddierendag aan om iets ludieks te doen. Nodig op Moederdag het kind uit samen met zijn mama. Zet tijdens het eerste weekend van september de deuren wagenwijd open voor alle kinderen die naar het eerste leerjaar gaan. Daarnaast kun je kinderen het best bereiken door in te spelen op hun dagdagelijkse agenda. Bouw daarom op collectief niveau contacten uit met de jeugddienst, de plaatselijke jeugdbewegingen en andere jeugdorganisaties.
     
  9. Ouders zijn geen kinderen en een 6-jarige is geen 12-jarige. Hou goed voor ogen wie je in de eerste plaats wilt aanspreken. Idealiter zorg je voor gesplitste communicatie. Als dit niet kan, zorg er dan voor dat je communicatie voor de ouders en de verschillende leeftijden iets aantrekkelijks heeft. Je kunt dit bvb. doen door verschillende soorten humor in je communicatie te integreren. Een 6-jarige vindt concrete humor fijn (vallen over een bananenschil), een 12-jarige kan al wat absurdere humor aan.
     
  10. Hou rekening met het verschil tussen jongens en meisjes. Vooral op jonge leeftijd willen jongens wat stoerdere communicatie en meisjes wat fijnere. Meisjes weten daarnaast beter weg met informatieve communicatie. Ook in het cultuuraanbod zelf hebben beide geslachten eigen voorkeuren. De klassieke stereotypen zijn, na een tijd van veel aandacht voor het uniseks gebeuren, vandaag weer helemaal van toepassing.